_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

>Novinky

>Základné pojmy

>Histogram

>Brecketing

>Kompozícia

>Praktické rady

>Ukážky našej tvorby

>Fotografické portály

 

Kompozícia

Kompozícia obrazu - to nie je len záležitosť umeleckých fotografov. Aj v bežnej rodinnej fotografii môžete vhodnou kompozíciou získať lepšie fotky. Pod pojmom kompozícia nemusíte rozumieť len nejaké "umelecké" aranžovanie obrázku. Komponovanie môže byť aj celkom praktickou záležitosťou - napríklad: na koľko percent využívate plochu obrazu na to, čo chcete odfotiť? Odporúčané postupy, ako umiestniť objekty na fotografiu tak, aby výsledok nielen dobre vyzeral, ale aby divák videl práve to, čo ste mu chceli ukázať. Pri fotografovaní nestačí len zamieriť a stlačiť spúšť. Je vhodné, ak zakomponujete objekt, ktorý chcete fotografovať. Ani po nafotografovaní nemusí byť fotografia ešte celkom hotová.
Bod púta pozornosť
Ak chcete na fotografii nejaký objekt zdôrazniť, dohliadnite na to, aby bol odlišný od okolia. Vôbec nemusí byť veľký. Aj malý bod dokáže spoľahlivo upútať pozornosť. Stačí, aby bol dostatočne - odlišný. Ľudské vnímanie je zariadené tak, aby vyhľadávalo narušenie štruktúry a ignorovalo veci podobné. Tento fakt môžete využiť aj pri kompozícii fotografií. Ak to, čo chcete zdôrazniť, naruší štruktúru, spoľahlivo sa na to každý pozrie.

Ako to využiť v praxi - Samozrejme, takáto informácia by bola pre nás zbytočná, ak by sme ju v praxi nedokázali nejako využiť. Vďaka znalosti toho, že narušenie štruktúry púta pozornosť, dokážete fotografovať lepšie.
Pozor na rušivé prvky - Pri nepremyslenej či nepodarenej kompozícii sa môže stať, že pozornosť diváka zbytočne odpúta objekt, na ktorý ste pôvodne nechceli pritiahnuť pozornosť. Veľmi často je taký objekt niekde celkom na okraji obrázka.

Zasadenie do prostredia - Pri fotke sa teda nemusíte obávať, že vám na obrázku zanikne to, čo chcete odfotiť, ak ste aj ďalej, než by ste chceli.

Stačí, ak fotografovaný objekt bude dostatočne kontrastný alebo odlišný od prostredia a spoľahlivo na fotke upúta pozornosť. Stačí mieriť fotoaparátom už počas fotografovania tak, aby ste v zábere nemali žiadne cudzorodé prvky - strom, kus bielej oblohy či starý kus papiera na zemi. Fotografujte pomaly. Veľmi pomaly a rozvážne. Pred snímkou sa dlho pozerajte cez hľadáčik fotoaparátu a skúste si obraz predstaviť ako nejakú cudziu papierovú fotku, ktorú fotil niekto iný. Bez emócií, bez vzťahu k tomu, čo práve fotografujete. Skúste odhadnúť, či tá - inak nevýrazná - igelitová taška na boku záberu nebude na skutočnej fotke oveľa výraznejšia. Možno bude vypálená dočista dobiela... Ak objavíte rušivé objekty, skúste zmeniť výrez, kompozíciu, uhol pohľadu skôr, než cvaknete spúšť. Odmenou vám budú fotografie, na ktorých si každý divák ako prvé pozrie to, čo ste naozaj chceli zaznamenať.

Držte aparát vodorovne
Pri fotografovaní je užitočné myslieť na to, že fotoaparát má byť presne vo vodorovnej alebo zvislej polohe. Zásada "vodorovného" držania fotoaparátu platí aj pri fotografovaní na výšku. Cieľom je, aby fotoaparát pri fotografovaní kolmých či horizontálnych objektov tieto zaznamenával kolmo či horizontálne ku stranám fotografie. Jednou z najhrubších chýb je práve záber, ktorý zobrazuje more alebo architektúru šikmo. Čím viac zvislých alebo vodorovných objektov je na zábere, tým presnejšie treba aparátom mieriť.
Kompozícia: čítame zľava doprava
Pri fotografovaní je dobré myslieť na to, že ľudské oko je zvyknuté čítať a preto aj na obrázky sa človek zvykne pozerať v postupnosti zľava doprava. Tiež hore býva obloha, ktorú neskúmame, zato dolu sa pozeráme stále. Na to je pri voľbe kompozície vhodné myslieť. Zásada tretín obrazu, či zlatého rezu odporúča, aby to dôležité na fotke bolo v niektorej tretine obrazu. Dnes sa budeme zaoberať tým, ktorá tretina to má byť.

Pravá dolná, ak nie je iný dôvod
V závislosti na tom, aký máte motív nemusí platiť žiadne z ďalej uvedených tvrdení.

Bod, ktorý je dominantou obrázku býva najvýhodnejšie umiestniť v pravej dolnej tretine obrazu.

To preto, že oko číta zľava doprava a potom zhora dolu. Takýto obrázok si potom divák "prečíta" asi takto: vidím oblohu, hory, dom. Všetko je jasné, odpoveď na otázky je zodpovedaná, videli sme všetko, čo sa vidieť dalo. Oko je spokojné.

Keby sme však to podstatné povedali už vľavo hore, oko by zostalo zaskočené. Divák by čítal: dom na lúke, nič, nič, nič. No a čo tým chcel básnik akože povedať? Pri takejto kompozícii ste to najzaujímavejšie ukázali hneď a ostáva prázdnota bez podnetov.

Podobné je to aj s umiestnením objektu vpravo hore.

Pod domom je príliš veľa priestoru bez informácií.

Človek je proste navyknutý, že hore môže byť "nezaujímavo", ale dolu nie. Sme zvyknutí, že obloha je hore a veľmi si ju nevšímame. Oku to neprekáža, je zvyknuté pozerať sa viac pod nohy a okolo seba.

Pri kompozícii môžete niekedy zámerne ponechať vpravo veľa priestoru, ak chcete vytvoriť pocit osamelosti, či prázdnoty.

Praktické ukážky: odkaz1>>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright 2007 ZuVa